zaterdag 1 februari 2014

Grijze oogkleur: grijzer dan grijs

Grijze ogen bij mensen
Een menselijk oog is zeer bijzonder want het kan allerlei kleuren aannemen. Grijze ogen zijn extra bijzonder want ze zijn zeldzaam, uniek en kunnen van kleur veranderen. De grijze oogkleur komt met name voor in de noord Europese landen. Ook in het noord-westen van Europa leven mensen met grijze ogen. Hoe komt een oog eigenlijk grijs en zijn grijze ogen niet een soort blauwe ogen?


De grijze oogkleur

Grijze ogen lijken soms wel een beetje blauw maar toch zijn ze wel degelijk anders van kleur. blauwe ogen kunnen vaak heel divers zijn. Sommige mensen hebben zeer lichtblauwe ogen, anderen juist donkerblauwe irissen. Bij mensen met grijze ogen is er vaak wat minder variatie. De meeste mensen hebben vrij lichtgrijze ogen. De kleur grijs wordt net als bij alle andere oogkleuren veroorzaakt door pigment in het oog. 

Pigment in je iris

Pigment in het oog is noodzakelijk om een kleur te geven. Ook in andere delen van je lichaam zit pigment. Denk bijvoorbeeld aan je haar en aan je huid. Bij mensen met heel veel pigment wordt de oogkleur, haarkleur en huidskleur donker. Mensen met bruine ogen hebben bijvoorbeeld veel kleurstof in het oog. Mensen met blauwe ogen juist heel erg weinig. Ook mensen met grijze ogen hebben heel erg weinig pigment in het oog. 

Eumelanine als pigment

Het pigment dat bedoeld wordt is het pigment eumelanine. Je vindt dit pigment in het iris (stroma). Je iris wordt ook wel regenboogvlies genoemd. Als er heel weinig van dit pigment aanwezig is krijg je meestal blauwe ogen. Ook baby's hebben vaak blauwe ogen omdat het pigment nog niet goed gevormd is. Als een baby ouder wordt kunnen de cellen vaak wel pigment aanmaken en worden de ogen donkerder. Bij mensen met blauwe en grijze ogen blijven de ogen echter licht. Er zijn geen genen aanwezig die de aanmaak van pigment aansporen.

Meer weten over de grijze oogkleur? Grijze ogen: iris en oogkleur grijs

Waar wonen mensen met grijze ogen? 

Mensen met grijze ogen komen met name voor op het noordelijk halfrond. In Europa is de grijze oogkleur vooral te vinden in landen als Rusland, Estland en Finland. Ook in Zweden, IJsland, Nederland, Denemarken, Polen en Noorwegen leven mensen met grijze ogen. In principe kun je overal op de wereld mensen tegenkomen met grijze ogen maar het gaat er natuurlijk om welk percentage van de bevolking grijze ogen heeft. In ScandinaviĆ« wonen percentueel gezien de meeste mensen met lichte (blauwe, groene en grijze) ogen. 

Zijn grijze ogen zeldzaam?

De oogkleur komt bij minder dan 1% van alle mensen op de wereld voor. Grijze ogen zijn daarom ook extreem zeldzaam. Sommige mensen vinden dat grijze ogen eigenlijk een soort blauwe ogen zijn maar dan net iets anders. Ze categoriseren de grijze ogen daarom ook liever gewoon onder de blauwe oogkleur. 

Wat vind jij van grijze ogen?

9 opmerkingen:

  1. Mijn ogen veranderen veel van kleur. De ene keer heb ik blauwe, dan weer grijze en dan geelgroene. Is dat normaal?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook bij bepaalde emoties is de kleur anders

      Verwijderen
    2. Ik heb donker grijze ogen...als ik echt vrolijk ben ..dan verschijnt er geel in me ogen.

      Ik merk dat mijn emotionele staat de kleur in mijn ogen bepaald.
      :)

      Verwijderen
    3. Ik heb dat ook en zeker nu dat de lente aan komt dan heb ik grijsgeel ogen en in de zomer is het groen geel en in de winter alleen grijs ogen ik vind dat zo raar maar wel cool eigelijk

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn ogen zijn soms blauw grijzig, soms een beetje bruin en op het andere moment groen, super gek maar wel mooi

    BeantwoordenVerwijderen